Punts liles

Què és un punt lila?

Un punt lila és un espai de suport i seguretat per a la prevenció de l’assetjament, l’abús i les agressions sexuals, masclistes i LGBTI-fòbiques als espais públics. També és un espai d’assessorament i actuació en cas que es produeixi algun d’aquests fets. I un punt d’informació envers la igualtat i la lluita contra les violències sexuals i LGBTI+-fòbiques.

Funcions:

  • Informació sobre prevenció i eines per l'actuació davant d'una agressió masclista
  • Acompanyament en cas d'agressió sexual
  • Registre d'assetjaments, abusos i agressions masclistes
  • Espai reservat i íntim per a víctimes
  • Derivació i/o acollida o acompanyament
  • Compliment del protocol de seguretat contra les violències sexuals en entorns d'oci de la Generalitat de Catalunya.

Els Punts Liles a Calafell

El projecte de desplegament de Punts Liles (PL) ha estat dirigit per l'àrea d'Igualtat, Atenció a la Dona i LGBTI+ de l'Ajuntament de Calafell, part de l'àmbit d'Igualtat i Drets Socials, amb la contractació específica del servei a l’entitat L’Escola A.C., liderada per Núria González.

Vam començar a desenvolupar aquest pla setembre de 2019, posteriorment a l'adhesió al Protocol de Seguretat contra les violències sexuals en entorns d'oci del Departament d'Interior de la Generalitat. Ens vam entrevistar amb diverses entitats que oferien implementar Punts Liles, del Baix Penedès i del Camp de Tarragona, i vam escollir al final treballar amb L'Escola A.C., una entitat feminista de Calafell amb provada solvència acadèmica i professional en violències sexuals i l'atenció a víctimes en l'àmbit legal, psicològic i social, i amb experiència en campanyes i actuacions feministes, al país i a escala internacional.

També es va dur a terme una reunió de presentació a les entitats de dones del municipi, La Malva, Associació A-Dona’t i la mateixa L’Escola, per explicar el projecte dels Punts Liles de Carnaval i proposar-les-hi la seva participació com a voluntàries. A-Dona’t va acceptar de participar. Es va contractar una pòlissa d’assegurança per les voluntàries per tot el 2020 per si més persones volíen col·laborar en els propers PL.

Es va elaborar un protocol d’actuació específic d’ús intern pel nostre municipi; i es van mantenir reunions i contactes per coordinació tant amb Turisme com a altres àrees del consistori i les forces de seguretat. Ens vam reunir amb carrosses i comparses per compartir la planificació dels Punts Liles pel Carnaval 2020. I vam informar també d'aquesta planificació als grups municipals al consistori. Vam assistir a una formació específica de la Generalitat en aquest protocol, amb personal de l'ajuntament, voluntàries d'entitats, i a una sessió específica per forces de seguretat i atenció sanitària.

L’experiència al carnaval 2020

  • A les 9 de la nit del diumenge 23 de febrer va finalitzar el desplegament dels Punts Liles (PL) de l'Ajuntament de Calafell al Carnaval 2020, la primera vegada que s'instal·len Punts Liles al nostre municipi. Vam prestar servei al Carnaval de Segur divendres 21 de febrer; al de Platja dissabte 22; i al de Poble, com diem, diumenge 23.
  • L'acollida del Punt Lila els tres dies va ser molt bona, amb gran afluència de públic, majoritàriament dones joves, entre 18 i 26 anys, conscienciades amb el problema de la violència sexual i que tenen la percepció que qualsevol d’elles pot ser víctima, ja vagi sola o acompanyada. També nois joves, entre 18 i 25 anys aproximadament, interessant-se per la iniciativa; i senyores més grans, que volien compartir les seves experiències, i també gaudir del Carnaval en un espai segur i tranquil, el Punt Lila. Joves i grans van agrair la presència del Punt, de manera explícita.
  • Diumenge 23 vam atendre sobretot famílies, nenes i nens, i pre-adolescents, amb mares i pares, per parlar d'educació, de feminisme i de respecte. Es va repartir tota la informació però no va ser necessari fer cap intervenció directa. Molta gent que havia vist el Punt Lila tant divendres com dissabte es va apropar diumenge per donar-nos les gràcies per la feina.
  • En els tres punts es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència masclista (VM).
  • Diverses persones es van oferir per col·laborar amb el Punt Lila en pròximes ocasions, i s'hi va prendre nota de les dades per avisar-les.
  • Persones d’altres municipis ens van fer saber que el Punt Lila de Calafell era el millor que havien vist comparativament amb altres d’altres municipis.

Conclusions:

El Punt Lila no només es configura com un servi d’informació i atenció, sinó també com un “espai segur”, que les usuàries utilitzen com a zona segura de punt de trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o es despisten. Creiem que s’ha de fomentar aquest aspecte del Punt Lila en properes ocasions, com a punt de trobada. Treballarem en una planificació de Punts Liles amb les altres àrees de l'ajuntament per comptar amb un calendari a mitjà termini. El Punt Lila ha complert tots els seus objectius a nivells tècnic, de coordinació, d’actuacions, d’acceptació per part del públic, i de participació, i ha sigut un èxit.

L'experiència al juny de 2021

Als Punt Liles de juny de 2021 va haver un total de 16 hores d’assistència, en les que van participar un total de 5 persones de l’entitat calafellenca L’Escola i 5 voluntàries d’altres entitats de Calafell (Creu Roja i altres). A més vam tenir el recolzament de Protecció Civil.

Cada dia de Punt Lila es van fer 4 hores d’assistència, en diferents horaris:

  • Sant Joan 23/06/2021: 00.00h a 04.00h Calafell Beach Festival (Bad Gyal)
  • 25/06/2021: 21.30h a 01.30h Actuació música FM Sant Pere
  • 26/06/2021: 22.30 a 02.30h

L’acollida del Punt Lila els tres dies va ser molt bona, especialment la nit de Sant Joan i el Calafell Beach Festival. Durant totes les hores van apropar-se al Punt Lila centenars de persones, majoritàriament dones joves, i es va repartir tot el material d’informació i promoció (flyers, mascaretes d’Igualtat i polseres del SIAD i del SAI).

Volem assenyalar dues característiques del públic del Punt Lila: La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila; i la mitjana d’edat d’usuàries i usuària era més baixa que en altres ocasions, com al Carnaval de 2020; quasi la majoria de noies no tenien més de 22 o 23 anys, i n’hi havia de molt joves, inclús adolescents menors d’edat.

En els tres punts es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència.

De nou entre aquesta gent més jove van agrair la presència del Punt, de manera explícita. També moltes mares joves que acompanyaven a les seves filles al concert del Calafell Beach Festival van agrair la presència del Punt Lila. Val a dir que les noies i els nois estaven bastant millor informats sobre què era el Punt Lila i les seves funcions que no pas els adults, que gairebé no tenien cap informació.

Es va reiterar molt la petició de que el Punt Lila fos un servei permanent a les nits de cap de setmana. I també que es fes alguna campanya de prevenció de la violència sexual als instituts. Això ho demanaven sobretot les noies més joves.

Es va repartir material a tots els establiments del carrer Monturiol, perquè sabessin que estàvem allà i la nostra funció.

Intervencions directes:

  • 23/06/2021: Va haver 1 intervenció directa amb una agressió masclista a una dona jove. En col·laboració amb els mossos d’esquadra, es va identificar al agressor i va ser detingut. Es va atendre 1 consulta de una víctima de homòfoba, però que va tenir lloc un parell d’hores abans de acudir al Punt Lila. Se’l va orientar sobre possibles accions legals a dur a terme. Es va atendre una consulta de violència masclista habitual, d’una dona jove que ens va manifestar que sempre duia una arma blanca a la bossa de mà perquè no es sentia segura. Es va detectar el punt més calent de violència a la platja, a la zona de l’Espineta, en el tram entre els municipis de Calafell i el Vendrell. Allà es van produir baralles i robatoris. Vam intervenir amb mossos d’esquadra en feines d’identificació. La sensació general era d’absència de policia per part de la gent jove.
  • 25/06/2021: Tot i que hi havia molta gent i que eren els més joves de les tres nits de Punt Lila, no va haver cap situació de perill. D’altra banda, va ser la nit que més material es va repartir i que millor acollida va tenir. Val a dir que, segons els agents de protecció civil, va ser molt més problemàtica la nit del concert d’Estopa, on la mitjana d’edat dels assistents estava en el 40 anys. Ens comuniquen que allà si va a haver problemes, sobretot degut al excessiu consum d’alcohol generalitzat.
  • 26/06/2021: 1 intervenció directa en una baralla d’una parella, però que no va necessitar intervenció policial. A banda del punt lila, a la plaça Alcalde Romeu vam detectar menys receptivitat i moltes actituds incíviques com llançament d’escombraries fora de les papereres actitud amenaçant d’alguns nois que estaven per allà. Molt poques noies per una sensació d’inseguretat generalitzada en aquest punt.

Conclusions dels Punts Liles de juny 2021:

  • La situació de mesures de contenció de contagis per la Covid ens ha fet adaptar a la realitat de restriccions a cada moment i treballar molt de la mà de Cultura.
  • També destacar la bona col·laboració de tots els departaments de l'Ajuntament de Calafell implicats en la gestió dels Punts Liles, com: Policia Local, Calafell Ràdio, Protecció Civil i voluntariat de Protecció Civil, Voluntaris de Creu Roja, Cultura, Turisme, Territori (Brigada), Joventut i l’empresa organitzadora del Calafell Beach Festival.
  • Calafell Ràdio va preparar una falca de veu de 30 segons per tal que s'escoltés abans i després del concert de Bad Gyal, el 26 de juny, per tal d'informar de la ubicació i l’horari del Punt Lila. Destaquem la complicitat i bona sintonia amb l'empresa que ho va gestionar.
  • La gestió dels Punts Liles aquesta vegada va ser més àgil per tenir els canals creats i les persones interlocutores clares.
  • La coordinació amb la policia va ser bona, però, així com a les nits del 25 i 26 de juny va haver presència policial al voltant del Punt Lila, la nit del 23/6 la presència de cossos de seguretat es valora insuficient, arribant a generar sensació d'inseguretat per a les noies i d'impunitat pels agressors.
  • Varies persones de Creu Roja i voluntàries a títol individual volen repetir al Punt Lila, havent valorat la seva experiència com a molt satisfactòria.
  • Les usuàries del Punt Lila, majoritàriament, solen ser noies molt joves, concienciades amb el problema de la violència sexual i que tenen la percepció de que qualsevol d’elles pot ser víctima, ja vagi sola o acompanyada.
  • El Punt Lila, no només es configura com un servei d’informació i atenció, sinó també com una “Espai Segur”, que les usuàries utilitzen com a zona segura de punt de Trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o es despisten. Creiem que s’ha de fomentar aquest aspecte del Punt Lila en properes ocasions, com a punt de trobada.
  • En general, ha sigut una iniciativa molt ben rebuda i que ara no s’entendria que no estigués present a altres festes locals multitudinàries, com la festa major.
  • Existeix la necessitat de fer una campanya d’informació sobre el Punt Lila i contra les agressions sexuals entre el jovent fora pròpiament de l’àmbit del Punt Lila, preferiblement als instituts.
  • Cal implicar a tots els actors de l’oci nocturn, especialment als establiments musicals.
  • Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

Festa Major de Calafell Poble, 17 de juliol de 2021

Degut a les mesures anti Còvid i al toc de queda nocturn vigent a Catalunya, l’horari del Punt Lila es va veure modificat. Va haver un total de 4 hores d’assistència, en les que van participar un total de 4 persones de L’Escola.

El Punt Lila es van fer 4 hores d’assistència, de 21.00 a 01.00h.

  • L’acollida del Punt Lila va ser molt bona i durant totes les hores van apropar-se al Punt centenars de persones, majoritàriament dones joves, i es va repartir tot el material d’informació i promoció (flyers i polseres).
  • Volem assenyalar dos característiques del públic del Punt Lila:
    • La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila
    • La mitjana d’edat d’usuàries i usuària era més baixa que en altres ocasions degut a l’horari imposat per les activitats per les mesures anti còvid.
  • Es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat, i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència.
  • Es va reiterar molt la petició de que el Punt Lila fos un servei permanent a les nits de cap de setmana. I també que es fes algun campanya de prevenció de la violència sexual als instituts. Això ho demanaven sobretot les noies més joves, com cada vegada que posem el Punt Lila.

Intervencions:

  • Va haver-hi 1 intervenció directa amb una agressió masclista a una dona jove. Hi havia un grup d'adolescents entre els quals es veia que hi havia una parella d'una noia i un noi molt joves. El noi la va agredir verbalment i físicament vàries vegades. Al intervenir, tant la noia com el noi es van posar a la defensiva amb les integrants del Punt Lila, arribant a dir la noia que "era la seva manera normal de comunicar-se". La resta del grup també es va posar en una actitud molt poc receptiva. Al grup hi havia també altres noies. Les tècniques van quedar-se per evitar més agressions i finalment el grup va marxar. Es va avisar a la policia local i al veure'ls el grup va decidir marxar.

Conclusions del PL del 17 de juliol de 2021:

  • A més de totes les consideracions habituals podem afegir que existeix un greu problema de xoc cultural entre adolescents de diferents procedències i que les noies tendeixen a assumir rols de submissió per ser acceptades per grups de nois amb altres valors.
  • És urgent que es faci pedagogia, ja que la interculturalitat no es pot confondre amb la falta de respecte vers les dones i amb la tolerància amb la violència masclista.
  • Les integrants del Punt Lila són percebudes com a elements de seguretat ciutadana que poden intervenir.
  • S'enforteix la funció del Punt Lila, no només es configura com un servi d'informació i atenció, sinó també com un espai segur, que les usuàries utilitzen com a zona segura i punt de trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o s despisten.
  • En general, ha sigut una iniciativa molt ben rebuda i que ara no s'entendria que no estigués present a altres festes locals multitudinàries, com la festa major.
  • Existeix la necessitat de fer una campanya d'informació sobre el Punt Lila i contra les agressions sexuals entre el jovent fora pròpiament de l'àmbit del Punt Lila, preferiblement als instituts.
  • Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

Festa Major de Segur, 26 setembre de 2021

Al Punt Lila del 26 de setembre de 2021, a la Festa Major de Segur de Calafell, van participar 4 tècniques. L'horari previst era de 21.00 h a 01.00 h, amb el concert organitzat per la Festa Major, però l’acte es va suspendre a les 23.00 h aproximadament per una fallida tècnica en l'equip del grup musical.

  • El públic del concert era d'una mitjana d'edat bastant més alta que el que normalment atenem al Punt Lila, a actes on assisteixen persones més joves.
  • Això ens va donar l'oportunitat de parlar amb dones, la majoria entre els 50 i 70 anys. Aquestes dones no sabien que era el Punt Lila majoritàriament, però els va semblar molt bona iniciativa. La raó del desconeixement és que aquestes persones no van normalment al tipus d'esdeveniment on normalment funciona el Punt Lila.
  • Hem de destacar que van estar molt interessades a rebre la informació sobre els serveis que ofereix l'ajuntament en matèria de serveis a les dones en general, i de prevenció de la violència masclista en particular.
  • Totes les dones amb qui vam parlar feien la sensació de tenir coneixement d'algun cas proper de violència masclista i volien saber quins recursos hi ha disponibles per les dones en aquesta situació.
  • Es va repartir material a la totalitat dels i les assistents al concert organitzat, però la tasca va acabar de manera abrupta quan el concert es va cancel·lar per motius tècnics.
  • No va haver necessitat de fer cap intervenció directa.

Tot i que el públic era diferent i les necessitats també, podem concloure que, una vegada més, el Punt Lila va complir amb la seva tasca, en aquesta ocasió sobretot sobre el treball que desenvolupa l'ajuntament de Calafell al SIAD i envers les dones del municipi.

El carnaval 2022, febrer 2022

El Punt LIla (PL) es va desenvolupar en les següents dades i hores:

  • Divendres 25 de febrer, Segur de Calafell, de 22.30h a 01.30h.
  • Dissabte 26 de febrer, Calafell Platja, de 22.00h a 04.00h.
  • Diumenge 27 de febrer, Calafell poble, de 17.30h a 20.30h.

A cada Punt Lila van participar un total de 4 persones de L’Escola AC. L’acollida del Punt Lila, com sempre, va ser molt bona. Es va repartir tot el material d’informació i promoció (flyers, polseres i enganxines), sent les polseres, també com sempre, l’element més popular. Hem detectat que els flyers informatius cada vegada són més demandats.

Volem assenyalar dues característiques del públic del Punt Lila:

  1. La majoria de persones ja sabien que era el PL, i moltes persones ja l'havien vist en altres esdeveniments.
  2. Els comentaris d'alguns nois en veure el PL eren: "Ja sabem que si hi ha Punt Lila no podem fer res". Per tant, valorem que és un element dissuasori de les agressions masclistes de caire sexual.
  3. Els i les usuàries són cada vegada més joves. L'aixecament de les mesures Covid ha fet que la gent torni al carrer a les nits de manera massiva, i fan ús de la via pública, sobretot els/les adolescents que no tenen ni la majoria d'edat ni els recursos econòmics per accedir a l'oci nocturn dins dels locals on els comportaments són observats o poden ser més fàcilment identificables i existeixen unes normes de comportament.
  4. Es va reiterar molt la sensació de les noies que principalment el Carrer Monturiol s'havia convertit en un lloc perillós on hi havia cada nit agressions de caràcter sexual, així com fets de tipus violent, percepció que no ens havien traslladat en cap de les altres ocasions en què el Punt Lila ha estat en aquesta ubicació.

Intervencions directes des del Punt Lila:

  • 25/02/2022 (Segur de Calafell) - Van haver 2 intervencions directes:
    • Una dona de 27 anys es va apropar al PL per explicar el seu cas. Era una dona que viu a Calafell i que ens va declarar que era víctima de violència masclista i de violència sexual dintre de la parella. Està en situació irregular però pendent de judici i d'aconseguir estabilitzar la seva situació. Expresa que necessita ajuda psicològica urgent. Que va trucar a l'ajuntament i li van donar cita, però que li van canviar 2 vegades i que va perdre el fil. Va canviant de domicili perquè la seva exparella l'assetja i té molta por per la seva integritat física. Li vam tornar a donar el contacte del SIAD i li vam explicar com demanar assessorament.
    • Una noia de 17 anys que va quedar despenjada del seu grup d’amigues es va venir a “refugiar” al PL fins que les amigues la van trobar. Es consolida així en PL, com un espai percebut com a espai segur.
  • 26/2/2022 (Calafell Platja) - Vam fer diverses intervencions d’acompanyament a noies molt joves en estat d’intoxicació etílica. I va haver-hi una intervenció directa:
    • A última hora de la nit, quan les tècniques del PL marxaven, a l’estació de tren de Calafell i hi havia un grup de cinc nois que ’estaven assatjant sexualment una noia semi-insconscient però la noia va manifestar que estava bé i va marxar.
  • 27/2/2022 (Calafell Poble) - No es van fer intervencions directes, però es van fer feines d’informació, visibilització i entrega de merchandising.

Conclusions dels PL de Carnaval 2022

  1. Hem detectat un augment molt important de la violència ambiental vers les dones i les noies.
  2. Hem detectat una falta d'instruments de gestió en les noies i adolescents en l'increment exponencial de la seva sexualització i del risc que comporta, especialment a l'ambient de l'oci nocturn. La falta d'eines les fa tenir actituds completament vexatòries amb elles mateixes. Es presten a comportaments sexualitzats en els balls i les actituds per a captar l’atenció i el favor dels nois. Es proposa fer tallers o dinàmiques de grup adreçades a noies, sobre sexualització i relacions amb els nois, i formacions d'autocura bàsica per a noies als instituts.
  3. L'estació de tren, tant de Calafell com de Segur, és un punt negre on es poden produir agressions sexuals molts greus. L'última hora de la nit és la més perillosa, i el Punt Lila es podria desplaçar a partir de certs moments sempre amb el suport de la policia local o MMEE.
  4. A Calafell platja no va haver-hi presència policial fins a les 3 de la matinada, una mitja hora i per part dels mossos d'esquadra. Tampoc vam veure a ningú de protecció civil als carnavals de Calafell; sí a la rua de Segur. Valorem que caldria que existís presencia policial al carrer i estació de tren, sobretot al final de la nit i matinada (de 4-6) quan les situacions son més perilloses.
  5. Hem pogut constatar un empitjorament general de l'ambient a l'oci nocturn, el que ha fet que les usuàries demanin de manera reiterada la presència del PL de manera permanent, sobretot a l'estiu.
  6. No hi va haver cap intervenció sobre el col·lectiu LGBTI+.
  7. Podem concloure que el punt lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

Intervencions directes als Punts Liles

Aquestes dades s’aniran actualitzant a mesura que despleguem més Punts Liles, per recollir alguns indicadors. Estan elaborades a partir de l’informe diari del personal del Punt Lila. El procés d’actuació és normalment Detecció > Atenció > Contenció > Derivació > Seguiment.

Intervencions directes
Dia/Intervenció Consultes de VM habitual Intervencions directes en agressions de VM Denúncies recollides al PL Alertes policia per baralles o robatoris Agressions LGBTI+-fòbiques
21/feb/2020, Carnaval Segur 1 0 0 0 0
22/feb/2020, Carnaval platja 4 4 1 3 0
23/feb/2020, Carnaval poble 0 0 0 0 0
23/juny/2021, Sant Joan 1 1 0 1 1
26/juny/2021, Beach Festival 0 0 0 0 0
27/juny/2021, Festa Major Sant Pere 0 1 0 0 0
17/juliol/2021, Festa Major Poble 0 1 0 0 0
26/set/2021, Festa Major Segur 0 0 0 0 0
25/feb/2022, Carnaval Segur 2 0 0 0 0
26/feb/2022, Carnaval platja 2 1 0 0 0
27/feb/2022, Carnaval poble 0 0 0 0 0